Regulamin świadczenia teleporad
Część I
Pojęcia ogólne
- Niniejszy regulamin określa warunki i zasady udzielania w Przychodni Medycyny Rodzinnej usług teleporad medycznych.
- Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
- Podstawa prawna – Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12.08.2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U.2020.1395 z późn. zm.), u powiązaniu z:
- Ustawą z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t. j. DZ.U. 2020.1398 ze zm.)
- Ustawą z dnia 27.10.2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (t. j. Dz.U. 2020.172 ze zm.) i aktami wykonawczymi do ww. ustawy
- Ustawą z dnia 6.11.2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t. j. Dz.U. 2020.849)
- Teleporada medyczna – świadczenie zdrowotne udzielane na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
- Pracownik Medyczny – lekarz, pielęgniarka lub położna świadcząca usługi medyczne w Przychodni.
- Godziny udzielania teleporad – godziny, w których pracują Pracownicy Medyczni, zgodnie z harmonogramem przekazanym do Narodowego Funduszu Zdrowia.
- Numery telefonów rejestracji – numery telefonów pod którymi możliwa jest rejestracja, tj. +48 67 2163 448 oraz +48 67 2163 279
- Adres e-mail przychodni – rejestracja@intermed-tka.pl
- Harmonogram pracy lekarzy – harmonogram pracy odstępny w przychodni, wywieszony na tablicach ogłoszeniowych
- Harmonogram pracy pielęgniarek i położnych – harmonogram pracy odstępny w przychodni, wywieszony na tablicach ogłoszeniowych
- POZ – podstawowa opieka zdrowotna
- Przychodnia – Przychodnia Medycyny Rodzinnej i Specjalistki INTERMED Spółka Partnerska.
- Osoba rejestrująca – pracownik Przychodni mający możliwość dokonania rejestracji.
- Podstawa prawna – Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12.08.2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U.2020.1395 z późn. zm.), u powiązaniu z:
- Teleporady udzielane są w godzinach pracy lekarzy określonych w harmonogramach ich pracy Przychodni.
- Teleporady udzielane przez uprawnione pielęgniarki i położne mogą być realizowane w godzinach pracy wynikających z ich rozkładu czasu pracy.
- W celu skorzystania z teleporady medycznej konieczne jest dokonanie rejestracji telefonicznej, która możliwa jest pod numerami telefonów rejestracji.
- Dodatkowo, poza informacjami z pkt. 5, pacjent ma możliwość zgłoszenia chęci uzyskania teleporady również w jeden z następujących sposobów:
- drogą elektroniczną, na adres e-mail przychodni.
- poprzez wykorzystanie skrzynki podawczej, znajdującej się przed wejściem do przychodni od strony ul. Broniewskiego (jednak ten sposób powinien być wykorzystany, tylko gdy uzyskanie teleporady nie jest sprawą pilną, na przykład pacjent chce przekazać dokumentację medyczną, tj. wyniki badań, zdjęcia RTG, wypisy ze szpitala, lub przekazać zamówienie na recepty).
- Zgłoszenia teleporad przekazywane w sposób wskazany w pkt 5-6 przez pacjentów, ich opiekunów ustawowych lub osoby przez nich upoważnione do zgłoszenia teleporady, odczytywane w godzinach pracy przychodni wskazanych
Część II
Zasady korzystania z teleporad
- Przychodnia udziela świadczeń zdrowotnych w formie teleporad przez lekarzy, pielęgniarki, położne, w zakresie ich kompetencji wynikającej z przepisów powołanych na wstępie, z uwzględnieniem wymogów Podstawy Prawnej dotyczącej standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej nad pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2.
- Udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady nie jest możliwe w przypadkach, w których realizacja świadczenie wymaga bezpośredniego kontaktu lekarza, pielęgniarki lub położnej z pacjentem, tj.:
- w przypadku gdy pacjent nie wyrazi zgody na udzielenia świadczenia w ramach teleporady, z zastrzeżeniem sytuacji opisanych w pkt. 10,
- podczas pierwszej wizyty realizowanej przez Pracownika Medycznego, do którego złożono deklarację wyboru,
- w związku z chorobą przewlekłą, w wyniku której doszło do pogorszenia stanu zdrowia pacjenta lub zmiany objawów,
- w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,
- dzieciom do 6 roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego zbadania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego
- Teleporady mogą być udzielane, gdy:
- udzielenie świadczenia zdrowotnego dotyczy wystawienia recepty na produkty lecznicze niezbędne do kontynuacji leczenia, recepty lub zlecenia na wyroby medyczne niezbędne do kontynuacji leczenia, bądź wystawienia zaświadczenia, jeśli jest to uzasadnione stanem zdrowia pacjenta odzwierciedlonym w dokumentacji medycznej,
- udzielane świadczenie wynika ze standardu postępowania w pacjentem podejrzanym o zakażenie wirusem SARS-CoV-2, z włączeniem dzieci do 2 r. ż, którym świadczeni mogą być udzielane wyłącznie na podstawie wywiadu i badania fizykalnego.
- Podczas teleporady lekarz, biorąc pod uwagę stan zdrowia pacjenta, zgodnie ze wskazaniami wiedzy medycznej, może wystawić e-zwolnienie, sporządzić e-receptę, skierować pacjenta do dalszej diagnostyki, wystawić e-zlecenie lub umówić się na wizytę w kontakcie bezpośrednim z Pracownikiem Medycznym.
- Każdy Pracownik Medyczny udzielający teleporady zobowiązany jest do wskazania konieczności zrealizowania świadczenia w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, jeśli świadczenie, ze względu na stan pacjenta, nie może być udzielone w formie teleporady oraz ustalenia okoliczności związanych z przeprowadzeniem badania w porozumieniu z pacjentem lub odpowiednio jego opiekunem ustawowym.
- Udzielanie świadczeń w formie teleporad nie ogranicza prawa pacjenta do zgłaszania, również w trakcie teleporady, woli osobistego kontaktu z Pracownikiem Medycznym.
Część III
Ustalanie terminu
- Zapisy na teleporady w Przychodni przyjmowane są za pośrednictwem systemów łączności opisanych pkt. 5 i 6 niniejszego Regulaminu, a także na podstawie zgłoszeń pacjentów/opiekunów ustawowych, osób upoważnionych przez pacjenta, przekazywanych przez nich bezpośrednio w rejestracji w czasie ich obecności w danej przychodni.
- Teleporada jest realizowana nie później niż:
- w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się pacjenta do świadczeniodawcy podstawowej opieki zdrowotnej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobistego,
- w późniejszym niż określony pod lit. a) terminie ustalonym w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym
- Zasada wskazana w pkt. 15 nie pozbawia pacjenta prawa wynikającego z przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o POZ do uzgodnienia z Przychodnią dogodnego dla siebie ze względów zdrowotnych innego terminu teleporady w ramach zapisów zaplanowanych.
- Po otrzymaniu zgłoszenia osoba rejestrująca przystępuje do wykonania czynności związanych z ustaleniem – w porozumieniu z pacjentem, bądź odpowiednio opiekunem ustawowym pacjenta – terminu teleporady, biorąc pod uwagę m.in.:
- wymóg wyznaczenia terminu, wynikający z postanowień pkt. 15,
- termin wskazany przez pacjenta
- harmonogram danego lekarza sprawującego opiekę nad danym pacjentem
- chęć skorzystania przez pacjenta/opiekuna prawnego z teleporady udzielonej przez innego lekarza poz. / pielęgniarkę poz. /położną poz., w przypadku, w którym Pracownik Medyczny nie udziela porad (urlop),
- ilość pacjentów zapisanych w danym dniu do danego Pracownika Medycznego zapisanego na teleporadę
- inne okoliczności zgłoszone przez pacjenta, związane z realizacją usługi
- W przypadku, w którym realizacja teleporady w tym samym dniu, w którym nastąpiło zgłoszenie lub innym dniu określonym konkretnie przez pacjenta, nie jest możliwa z powodów niezależnych od Przychodni, tj. m.in. z uwagi na ilość zapisanych na dany dzień teleporad lub do danego Pracownika Medycznego i wyczerpaniem czasu przeznaczonego do udzielania świadczeń przewidzianego w harmonogramach, nieobecność Pracownika Medycznego wynikającą z jego niezdolności do pracy spowodowanej chorobą, kwarantanną lub izolacją, Przychodnia zobowiązana jest poinformować pacjenta lub odpowiednio opiekuna prawnego o powodach, dla których teleporada nie może być zrealizowana w danym terminie i zaproponować inny, najbliższy termin.
- W przypadku zgłoszenia szczególnej sytuacji zdrowotnej wymagającej niezwłocznego zrealizowania teleporady Osoba Rejestrująca zobowiązana jest przekazać uzyskane w tym przypadku informacje udzielającemu w danym dniu świadczeń zdrowotnych na terenie odpowiedniemu Pracownikowi Medycznemu, który jako osoba uprawniona do oceny stanu pacjenta, podejmie decyzje w sprawie terminu przeprowadzenia teleporady bądź konieczności podjęcia lub zalecenia innych czynności medycznych związanych ze stanem zdrowia pacjenta.
- Osoba Rejestrująca dokonuje zapisu na teleporadę przez wpisanie danych pacjenta, na rzecz którego realizowana jest teleporada, takich jak: jego imienia, nazwiska, numeru PESEL oraz numeru telefonu lub innych danych kontaktowych.
- Zgłoszenia pacjentów dotyczące udzielenia teleporady składane zgodnie z pkt. 6 podlegają monitorowaniu przez osoby rejestrujące oraz pozostałych pracowników dwa razy dziennie, tj. o godz. 8.00 i godz. 14.00.
- Po dokonaniu rezerwacji terminu pacjent otrzymuje na podany przez siebie numer telefonu lub adres e-mail informację potwierdzającą termin i godzinę teleporady.
- W przypadku braku możliwości przekazania potwierdzenia w sposób wskazany w pkt. 20, m.in. w przypadku zgłoszenia przez pacjenta kontaktu na numer telefonu stacjonarnego, Osoba Rejestrująca zobowiązany jest potwierdzić rezerwację bądź bezpośrednio w czasie ustalania z pacjentem terminu teleporady, bądź kontaktując się z pacjentem w sposób przez niego wskazany.
Część IV
Potwierdzenie tożsamości podczas udzielania teleporad
- Po nawiązaniu połączenia telefonicznego z pacjentem Pracownik Medyczny upewnia się co do możliwości przystąpienia do teleporady, weryfikuje tożsamość pacjenta posługując się pytaniami kontrolnymi opartymi na danych zawartych w indywidualnej dokumentacji medycznej, założonej dla pacjenta pierwszorazowego podczas jego rejestracji na podstawie złożonej deklaracji i danych przekazanych podczas składania zgłoszenia o teleporadę lub w przypadku pozostałych pacjentów dokumentacji medycznej sporządzonej w toku sprawowanej nad pacjentem podstawowej opieki zdrowotnej. Pytania kontrolne mogą dotyczyć danych typu: proszę podać datę urodzenia, proszę podać adres zamieszkania, kiedy odbyła się ostatnia Pani/Pana wizyta, kogo upoważnił Pan/Pani do dokumentacji medycznej.
Część V
Sposób nawiązania połączenia z pacjentem lub opiekunem ustawowym w celu udzielenia teleporady
- W przypadku możliwości wyznaczenia terminu udzielenia teleporady bezpośrednio po jej zgłoszeniu i potwierdzeniu ww. terminu w uzgodnieniu z pacjentem, Osoba Rejestrująca przekierowuje rozmowę do Pracownika Medycznego, który po wykonaniu czynności wskazanych w pkt. 24 przystępuje do jej przeprowadzenia.
- Teleporady zaplanowane i wpisane na określoną godzinę lub na określony przedział czasowy nie dłuższy niż 2 godziny, pomiędzy np. godz.12.00 -14.00, muszą odbyć się we wskazanym czasie.
- W sytuacjach szczególnych, w których przeprowadzenie teleporady w czasie zgodnym z postanowieniami ust. 2 nie będzie możliwe, tj. m.in. z powodu zakłóceń w dostępie do systemów obsługujących teleporady, w przypadku przedłużających się teleporad udzielanych we wcześniejszych godzinach, konieczności niezwłocznego udzielenia przez lekarza świadczenia pacjentowi przebywającemu na terenie placówki, Osoba Rejestrująca zobowiązana jest odpowiednio do uprzedniego poinformowania pacjenta o możliwości wystąpienia takiej sytuacji bądź do nawiązania kontaktu z pacjentem, poinformowania go o przyczynach opóźnień i przewidywanym czasie wykonania teleporady.
- Brak kontaktu z pacjentem w czasie wyznaczonym na przeprowadzenie teleporady uprawnia Przychodnię do anulowania teleporady nie wcześniej, niż po podjęciu co najmniej trzykrotnej próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut.
- Anulowanie teleporady na skutek braku nawiązania kontaktu z pacjentem po wykonaniu czynności opisanych w ust. 4, czy w wyniku rezygnacji z teleporady zgłoszonej przez pacjenta/opiekuna ustawowego, wymaga odnotowania w dokumentacji medycznej pacjenta.
Część VI
Sposób udzielania teleporady
- Podczas teleporady Pracownik Medyczny, po stwierdzeniu możliwości udzielenia teleporady z zachowaniem prawa pacjenta do poufności, przeprowadza dokładny wywiad dotyczący aktualnego problemu zdrowotnego pacjenta, dokonuje oceny stanu pacjenta, ustala czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego problemu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista, wizyta domowa, czy inne świadczenie medyczne. Okoliczność tę Pracownik Medyczny ustala w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
- Rozpoznanie stawiane podczas teleporady powinno być postawione po przeprowadzonym zgodnie z pkt. 30 badaniu podmiotowym i po analizie dostępnej dokumentacji medycznej pacjenta, w tym udostępnionej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
- Pracownik informuje pacjenta o konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, jeżeli charakter aktualnego problemu zdrowotnego uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady, co może wystąpić w sytuacji, w której m.in.:
- zachodzą okoliczności wykluczające możliwość udzielenia świadczenia w ramach teleporady, wynikające z okoliczności wynikających z postanowień pkt. 9 lit. b) i c) niniejszego regulaminu
- zebrany wywiad nie wystarcza do dokonania oceny stanu pacjenta i ustalenia rozpoznania
- stan pacjenta wskazuje na konieczność przeprowadzenia badania przedmiotowego i innych procedur z zakresu kompetencji POZ, niemożliwych do wykonania w trakcie teleporady
- ustalenie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego nie jest możliwe na podstawie informacji zebranych podczas teleporady
- występują objawy o niejasnym charakterze, znacznym nasileniu, nieustępujące w czasie, będące przyczyną istotnego, uzasadnionego niepokoju pacjenta
- w ocenie Pracownika Medycznego brak jest spodziewanego efektu terapeutycznego (np. poprawy stanu zdrowia pacjenta) po uprzednio udzielonej/ych teleporadach, przeprowadzonej/ych z tej samej przyczyny
- W czasie teleporady Pracownik Medyczny przekazuje pacjentowi zalecenia wynikające z oceny jego stanu zdrowia i rozpoznania oraz zaordynowanych leków.
- Pracownik medyczny informuje pacjenta o wystawionych dokumentach, tj. e-recepcie, e-zwolnieniu, zleceniach na wyroby medyczne, skierowaniach na badania dodatkowe, a w szczególności o zleconych badania laboratoryjnych, czy obrazowych i sposobach ich realizacji.
- W przypadku, gdy pacjent nie dysponuje telefonem komórkowym lub mailem, bądź IKP, Pracownik Medyczny sporządzając e – receptę informuje pacjenta o jej numerze nadanym przez system, bądź o możliwości odbioru jej wydruku przez pacjenta lub osobę upoważnioną w rejestracji danej przychodni, podobnie jak w przypadku odbioru wydruków innych wystawianych dokumentów, sporządzonych w wyniku teleporady.
- Pracownik Medyczny przed zakończeniem teleporady musi upewnić się czy pacjent zrozumiał informacje dotyczące procesu leczenia, ustalić ewentualny kolejny termin teleporady lub porady, której udzielenie powinno nastąpić w bezpośrednim kontakcie z pacjentem.
- W przypadku połączenia się z pacjentem, u którego zgodnie z rozpoznaniem wystąpił stan nagłego zagrożenia zdrowotnego, o którym mowa w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym, nie należy przerywać połączenia z tym pacjentem, a równolegle wezwać niezbędną pomoc starając się zminimalizować ryzyko dla pacjenta.
- W sytuacjach wskazanych w pkt. 32 Pracownik Medyczny przekazuję polecenie osobie rejestrującej dotyczące zapisania pacjenta na wizytę osobistą, domową lub inne świadczenie. Osoba Rejestrująca w tym samym dniu przekazuje informacje o wyznaczeniu nowego terminu osobistej/domowej wizyty pacjenta.
- Czynnościom opisanym w pkt. 38 podlega rejestracja pacjenta w związku z realizacją w toku teleporady prawa pacjenta do realizacji porady w ramach osobistego kontaktu z właściwym Pracownikiem Medycznym.
- Jeżeli teleporada zostanie przerwana z przyczyn technicznych przed jej zakończeniem, Pracownik Medyczny ma obowiązek po ustaniu awarii technicznej ponowić kontakt z pacjentem w najszybszym możliwy czasie. Jeżeli teleporada z przyczyn jw. musi być przełożona, Pracownik Medyczny przekazuje polecenie osobie rejestrującej nawiązania kontaktu z pacjentem, poinformowania o przyczynach przerwania teleporady i konieczności uzgodnienia nowego jej terminu lub zrealizowania porady w formie bezpośredniego kontaktu z Pracownikiem Medycznym. Osoba Rejestrująca w tym samym dniu, po potwierdzeniu nowego terminu teleporady lub osobistej wizyty pacjenta w placówce, rejestruje teleporadę.
- Jeśli w toku teleporady zachodzi konieczność przekazania przez pacjenta posiadanego dokumentu medycznego, zawierającego dane istotne dla dokonania przez Pracownika Medycznego oceny stanu pacjenta i rozpoznania, Pracownik Medyczny ustala z pacjentem sposób dostarczenia wskazanego dokumentu. Jeśli pacjent ma możliwość przekazania dokumentu medycznego drogą elektroniczną, Pracownik Medyczny informuje pacjenta o adresie poczty elektronicznej, na którą należy przesłać dokument. Ze względu na zachowanie poufności przy przekazywaniu danych zawartych w dokumentacji medycznej zaleca się przesłanie dokumentu w formie zaszyfrowanej. W przypadku zabezpieczania dokumentu hasłem, hasło nie może być przesłane w tej samej wiadomości e-mail.
- Jeśli przesłanie dokumentów, o których mowa w pkt. 41, nie jest możliwe drogą elektroniczną, pacjent lub opiekun ustawowy może do tego celu wykorzystać sposób wskazany w pkt.6 lit. b. Jednak należy zaznaczyć, że nie jest to sposób polecany, i należy korzystać z niego tylko w szczególnych przypadkach.
- Realizacja teleporady przez Pracownika Medycznego jest odnotowywana w indywidualnej dokumentacji medycznej pacjenta.
Część VII
Zasady zachowania poufności w trakcie przeprowadzania teleporad
- Pracownicy Przychodni w związku z przyjmowaniem zgłoszeń na teleporady, ich przeprowadzeniem, wystawianiem dokumentów medycznych, mają obowiązek przestrzegania wymogów dotyczących ochrony danych osobowych, wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
- Pracownicy Medyczni w czasie przeprowadzenia teleporad zobowiązani są do przestrzegania obowiązku zachowania poufności, w szczególności bez obecności w pomieszczeniu, z którego realizowana jest teleporada, osób nieuprawnionych.
- Przekazywanie informacji dotyczących stanu zdrowia pacjenta za pośrednictwem należących do Przychodni systemów teleinformatycznych lub usług elektronicznych, z których korzysta przychodnia, realizowane jest w sposób zapewniający ich integralność, ochronę przed nieuprawnionym wykorzystaniem, ujawnieniem, utraceniem, zniszczeniem bądź zmodyfikowaniem.
- Przychodnia umożliwia pacjentom przekazywanie dokumentów i informacji medycznych ich dotyczących drogą elektroniczną w sposób zaszyfrowany. Odbiór tak przekazanych dokumentów dokonywany jest przez personel upoważniony do przetwarzania tego rodzaju dokumentów na podstawie odrębnych przepisów.
- Ze względu na ochronę danych osobowych personelu realizującego teleporadę, a także z uwagi na wynikający z rozporządzenia wskazanego na wstępie wymóg przeprowadzania teleporady w sposób gwarantujący poufność przekazywania danych, Pacjent nie powinien dokonywać rejestrowania/nagrywania za pomocą urządzeń elektronicznych przebiegu wizyty, czy też umieszczania nagrań na portalach społecznościowych celem wykorzystywania ich w sposób sprzeczny z prawem.
- Przebieg teleporad przeprowadzanych przez Pracownika Medycznego Przychodni nie jest przez Pracowników Medycznych nagrywany.
Część VIII
Postanowienia końcowe
- Za prawidłową organizację pracy Przychodni, zapewniającą pacjentom dostęp do świadczeń zdrowotnych objętych zakresem POZ odpowiedzialny jest Kierownik Przychodni.
- Kierownik przychodni ustala harmonogramy pracy lekarzy POZ, uwzględniając czas na teleporady, wizyty osobiste w przychodni, wizyty domowe oraz świadczenia dla dzieci zdrowych (m.in. bilanse i szczepienia).
- Kierownik przychodni ustala również harmonogram pracy pielęgniarek i położnych POZ, uwzględniający konieczność zrealizowania teleporad oraz pozostałych świadczeń ustala przełożona przychodni lub odpowiednio pielęgniarka koordynująca.
- Dokument jest dostępny do wglądu w wersji papierowej w rejestracji Przychodni oraz jest wywieszony w widocznym miejscu.